PLÀSTICA
Paràgraf extret de: EXPERIENCIAS. Alfredo Hoyuelos
Planillo. Ir y descender a y desde Reggio Emilia.
“Escuelas en las que vemos a los niños y niñas decidir dónde y con quién
quieren estar en todo momento; en grupos pequeños. Niños y niñas que salen y
entran, a voluntad, de las clases siempre con la puerta abierta. No hay fi las ni gritos. Los niños y niñas se
distribuyen por todo el espacio: unos en el patio, otros en las aulas, otros en
los minitalleres, otros en la cocina (en la de verdad), otros en los baños.
Niños y niñas que se mueven sin el asfixiante “control” adulto. Las maestras,
con la mayor responsabilidad y celo profesional, han decidido algo muy difícil:
confi ar en que los niños y niñas pueden
aprender por sí mismos en cualquier tiempo y espacio.
Niños y niñas que se sienten escuchados desde su alteridad y que,
honestamente, no
son llevados normativamente colonizados por la prepotencia del mundo
adulto.”
INFORMALISME
Moviment artístic europeu que va tenir gran acceptació a
Espanya. Es va desenvolupar cap a la década dels cinquanta, en paral.lel a
l’expressionisme abstracte nord-americà. Els artistes que en podem destacar
entre d’altres són: Antoni Tàpies, Juan
Hernández Pijuan, Josep Guinovart, algunes obres de Albert Ràfols Casamada,
Antonio Saura i Manuel Miralles, entre d’altres.
El terme informalista es va adoptar per referis-se a una
abstracció pura com a llenguatge expressiu, oposada a les tendències pròximes,
com el cubisme o el rigor geomètric del neoplasticisme. L’informalisme fuig de
l’art figuratiu, utilitza un llenguatge abstracte en el qual els materials
ocupen el paper principal. Busquen l’autenticitat de la pintura, del pur acte
de pintar, l’expressió del món interior de l’artista.
Característiques del moviment:
·
Experimentació constant
·
Sentit màxim de llibertat
·
Expressivitat dels materials que adquireixen el protagonisme, deixant en
segon pla la temàica de l’obra i per tant es ressalta la composició de la
mateixa.
·
La forma desapareix totalment, tant la figurativa, com la geométrica
·
Exaltació de l’atzar, la improvització, un rebuig a la construcción
premeditada, la traçada sobre la tela és el producte d’una acció del pintor el
més rápida i intuïtiva possible: el gest.
·
Importància als procediments tècnics i materials
·
Utilització de tècniques com el collage, el grattage i el frottage
·
Utilització de materials nous: sorra, guix, grava, fusta…
·
Utilització plàstica d’acomulacions de materials, relleusn, degoteig,
forats, tall, destrucció…
·
Gran llibertat en el color
·
Forma, color i composició depenen de la textura, capaç d’expressar un ampli
repertori d’emocions.
·
Base ideológica vinculada a l’existencialisme
·
Forta presencia de la personalitat de l’artista a través de les tècniques o
materials empleats: expressió de sensacions i emocions, estats d’ànim.
·
La vulnerabilitat de l’home, la seva instrascendència, el complet
desarmament de l’ésser cap a l’exterior és motiu de preocupació dels artistes
de postguerra.
EXEMPLES DE OBRES INFORMALISTES:
Alberto Burri,
Grande
Rosso, 1964
P18
Eduardo Chillida
le
chemin dex devins, suivi de ménerbes, 1966
edició de 165 exemplars
Antonio Saura
Cocktail Party, 1961
oil, felt-tip pen, ink, graphite and pastel on paper laid down on board
Cocktail Party, 1961
oil, felt-tip pen, ink, graphite and pastel on paper laid down on board
Jose M.Guinovart,
Signes
de Terra, 2006
Litografia a 4 tintes il.luminada a mà sobre
paper
Joan Hernández Pijuan,
landscape 1, 1987
litografia 70x99
Antoni Tàpies
Samarreta,
1972
690 × 552 - Jackson Pollock Painting
560 × 408 - "Untitled"
by Omar Chacon
Omar Chacon
Bacanal Gumbachira, 2012
Acrylic on canvas
Acrylic on canvas
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada